مرکز فروش دستگاه لیزر برش ، دستگاه لیزر حکاکی ، دستگاه لیزر طلا ، دستگاه لیزر فایبر ، دستگاه لیزر جوش و قطعات دستگاه لیزر | 02136058108 – 02136870230 - 09127914486 - 09121752533|partlaser@gmail.com

لیزر جامد در دستگاه های لیزر

///لیزر جامد در دستگاه های لیزر

لیزر جامد در دستگاه های لیزر

لیزر جامد در دستگاه های لیزر

سه موضوع اساسی برای ایجاد بهره در لیزرهای حالت جامد عبارتند از :

محیط میزبان به دو دسته تقسیم می شود:

  1. بلوری
  2. شیشه ای

یونهای فعال  منبع های نوری برای دمش مواد تشکیل دهنده در محیط میزبان قرار می گیرند. این محیط ها از نظراپتیکی، مکانیکی و خواص گرمایی شرایط عمل کرد لیزری را دارند و پس از  به وجود آمدن اولین لیزر یاقوتی محیطهای میزبان بلوری مورد مطالعه و بررسی قرار  گرفتند.

 

بررسی و مطالعه و کاربرد قرار گرفته اند عبارتند از:

نام

نوع نمایش

نوع اختصاری

سافایر

Al2O3

یاگ

گارانتها، ایتریوم، آلومینیوم گارنت

 Y3Al5O12

یاگ

گادولنیوم، گالیوم گارنت

 GGG 

Gd3Ga5O12

گادولنیوم اسکاندیوم آلومینیوم گارنت

GSAG

Gd3Sc2Al3O12

آلومینیت، ایتریوم اورتوآلومینیت

ا YAlO یا YAP

(Y AlO3)،

  

فسفاتها و سیلیکاتها، کلسیم فلوروفسفات یا Ga5+ (PO4 +)3F نام معدنی فلوراپاتیت (FAP) سیلیکات اکسی پاتیت یا Ga La SOAP تنگستیتها، مولیبدیتها، وانادیتها و بریلیتها فلورایدها، سرامیکها، شیشه ها، یونهای فعال

«یونهای خاکی نادر»

 

نام یون

ترکیب شیمیای

نوع خط

طول موج

نئودیمیوم

Nd+3

یاگ:Nd

λ = ۱٫۰۶ μ m. ،

اربیوم

 Er+3

یاگ: Er

 λ ~ ۲٫۹ μ m

هولومیوم

 Ho+3

یاگ : Ho

  λ ~ ۲ μ m

تالیوم

 Tm+3

یاما:Tm

 λ ~ ۲ μ m

 

«یونهای آکتاناید»

نام یون

نام اختصاری

ترکیب شیمیایی

یاقوت

Al2O3

 Cr+3

الکساندریت

BeAl2O4

Cr+3

تایتانیوم سافیر

Al2O3

Ti+3

 

 لیزرهای حالت جامد کوکپذیر (قابل تنظیم طول موج)

در لیزرهای جامد ارسال پرتوها کوکپذیر می باشد بصورتی وقتی ارسال القائی و کوانتامی باهم جفت می شوند یک ارتعاش یا فونون در بلور ایجاد می کنند که شامل:

الکساندریت :

BeAl2O4 در گستره ۷۰۰-۸۰۰ nm

Cr : GSGG) Cr:Gd Sc Ga-Garnet در (۱۰۰-۹۰۰ nm)

Cr:KZn F3 (در ۱۸۵-۸۶۵ nm)

۵-۱-۲ سیستمهای( دمش )تحریک نوری در لیزرهای حالت جامد

برای تحریک موج های پیوسته لیزر  یاگ:Nd   از لامپ های  هالوژن-تنگستن  در گذشته استفاده می شد. در لیزهای پالسی از لامپهای فلش استفاده می کردند که از یک لوله کوارتز در انتها از دو تا الکترود که گاز داخلی  Xe. بود ایجاد می شد

. اما در عصر جدید برای تحریک لیزرهای حالت جامد بخصوص یاگ:Nd  از لیزرهای نیمه رسانا استفاده می شود از نظر طیف  فرکانسی زمانی بالاترین بازدهی را خواهند داشت که برای ارسال انرژی نوری از تششع منبع تحریک کننده به محیط جامد  ناحیه طیف   لامپ تحریک با نواحی جذب شدید در محیط فعال جامد یکسان باشد.

  لیزرهای رزینهای (مایع رنگین)

این لیزرها شامل  مایع رنگین هستند که جز مواد آلی محسوب می شوند  که داخلریکسری حلالهای مناسب حل می شوند  و در محیط فعال قرار می گیرند.  عامل تحریک این  رنگها توسط لامپ های فلاش  یا توسط یک لیزر مناسب انجام می گیرد. بسته به نوع رنگ انتخاب شده آنها قادر هستند یک نوسان طول موجی در محدوده اشغه ماوراء بنفش تا مادون قرمز داشته باشند . این دسته از نوع لیز رهای جامد کوکپذیر  هستند که به راحتی می توان طول موج آنها را تغییر داد.

برای تحریک این آنها از روش پالسی میتوان از لیزرهای نیتروژن، اگزایمر، بخار مس استفاده کرد. ولی قابل ذکر بصرفه ترین لیزر از نظر اقتصادی لیزرهای  یاگ :Nd  هستند زیرا در طول موج های ۵۳۲، ۳۵۳ و ۲۶۶ نانومتر می توانند عمل تحریک را به راحتی انجام بدهند.  وبرای تولید یک نوسان پیوسته می توان از لیزر آرگون یونی استفاده کرد.

انواع دستگاه لیزر برش : 

دستگاه لیزر برش,دستگاه لیزر برش فلزات,دستگاه لیزر برش طلا,دستگاه لیزر برش چوب,دستگاه لیزر برش پارچه,دستگاه لیزر برش و حکاکی طلا,دستگاه لیزر برش نمد,دستگاه لیزر برش و حکاکی دست دوم,دستگاه لیزر برش چرم,دستگاه لیزر برش فلز و … می باشد.

 

پارت لیزر ، مرجعی مطمئن و بسیار قدرتمند در صنعت دستگاه ها و خدمات لیزر ، مفتخر است که در کلیه ی امور مربوط به فروش دستگاه لیزر  ،  فروش دستگاه لیزربرش , دستگاه جوش لیزر , دستگاه لیزربرش فلز,فروش قطعات دستگاه لیزر , فروش دستگاه لیزرحکاکی و  …  و همچنین فروشقطعات دستگاه لیزر ، تعمیرات مربوط به دستگاه لیزر و همچنین خدمات مربوط به صنعت دستگاه لیزر (Laser Device)و  …  با بهره مند بودن از تیمی بسیار متخصص تمام وقت در خدمت کلیه ی مشتریان گرامی می باشد.امید آنکه بتوانیم گامی هرچند کوچک در راستای کسب رضایتمندی کلیه ی مشتریان خود برداریم.

درباره نویسنده:

Call Now Button